Program Profilaktyki. SZKOLNY PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
OPRACOWANIE: Aleksandra Czaplicka-Wojtas, Agnieszka Drążek Współpraca: Jolanta Czajka, Małgorzata Gościńska, Małgorzata Gotowała, Krystyna Jakubowicz, Magdalena Kubacka, Beata Marszał, Elżbieta Nowak, Agnieszka Wawrzyniak
Spis treści:
1. Podstawa prawna szkolnego programu wychowawczo - profilaktycznego obowiązującego w Zespole Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie.
2. Wstęp.
3. Charakterystyka środowiska szkoły.
4. Sylwetka absolwenta Zespołu Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie.
5. Cel długofalowy programu wychowawczo – profilaktycznego.
6. Cele ogólne programu.
7. Plan działań programu- cele szczegółowe.
8. Strategie wychowawczo- profilaktyczne.
9. Sposoby i środki ewaluacji.
10. Oczekiwane efekty.
11. Adresaci programu.
1. Podstawa prawna szkolnego programu wychowawczo- profilaktycznego obowiązującego w Zespole Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie jest:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (art. 48, 53, 70),
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 1948 r.,
- Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 19 stycznia 1993 r.,
- Deklaracja Praw Dziecka z 20 listopada 1959 r.,
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zjednoczenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991 r.,
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (art. 6),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnegooraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny,
- Rozporządzenie MEN z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r. w sprawie procedury przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”,
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.,
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.,
- Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.,
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015r o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz o ustawy o fundacjach,
- Ustawa z dnia 18 sierpnia 2015 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 stycznia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkole i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii,
- „Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce na lata 2014-2018”. na podstawie art. 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
- Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” przyjętego Uchwałą Rady Ministrów Nr 28/2007 z dnia 6 marca 2007 r.
2. Wstęp
Program wychowawczo - profilaktyczny ZSGE obejmuje ogół działań wychowawczych, profilaktycznych, edukacyjnych, informacyjnych opartych na naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności. Działania te mają na celu zapobiegać niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się młodzieży oraz wpływać na kształtowanie świadomych, zamierzonych i specyficznych działań wychowawców, nauczycieli, których celem jest osiągnięcie względnie trwałych zmian w osobowości ucznia .
1. Charakterystyka środowiska szkoły
ZSGE to szkoła bezpieczna i przyjazna uczniom. Specjalizująca się w kształceniu zawodowym i realizująca edukację włączającą. W szkole funkcjonują liczne koła zainteresowań, wdrażające ucznia do aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego, ponadto działają: orkiestra szkolna, zespół instrumentalny i chór. Zajęcia odbywają się w 2 budynkach, uczniowie mają do dyspozycji skomputeryzowane i nowocześnie wyposażone pracownie zawodowe i przedmiotowe, 3 sale gimnastyczne i 2 boiska szkolne, 2 biblioteki i 2 świetlice. Zajęcia prowadzi kompetentna i systematycznie doskonaląca się kadra, stawiająca na zespołowe realizowanie zadań. W budynkach funkcjonują monitoring i ochrona. Z badań wynika, że uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Rodzice oceniają wysoko bezpieczeństwo w szkole. Klasy gimnazjalne odbywają zajęcia w budynku położonym przy ulicy Bydgoskiej 2a. Szkoła posiada pracownie specjalistyczne, bogato wyposażone w środki audiowizualne. Uczniowie odbywają treningi pod kierunkiem wysoko wykwalifikowanej kadry trenerskiej. Rozwojowi sportowemu sprzyja infrastruktura szkoły. Przede wszystkim nowoczesny, interdyscyplinarny kompleks boisk, a w jej sąsiedztwie obiekty sportowe, takie jak: hala KDK, hala szermiercza, hala Rondo, stadiony piłkarskie i basen. W szkole funkcjonuje stołówka, z której mogą korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. Klasy sportowe otrzymują 50% dofinansowania do posiłków, a uczniowie spoza Konina mają możliwość zamieszkania w bursie za darmo. Ponadto uczniom dojeżdżającym zapewnia się opiekę nauczyciela świetlicy.
Program naszej szkoły za podstawowe założenia procesu wychowawczego prowadzącego do rozwoju osobowości ucznia, wynikającego z przeprowadzonej diagnozy, uznaje następujące wartości:
- rodzina,
- miłość,
- bezpieczeństwo,
- odpowiedzialność,
- sprawiedliwość,
- wiedza,
- przyjaźń
- sport
- zdrowie.
Dla wszystkich podmiotów, budujących środowisko szkolne, najważniejszymi wartościami w życiu są: miłość i rodzina, należy promować postawy etyczne i zasady moralne, przygotowując ucznia do odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie. W pracy z uczniami należy podejmować tematy dotyczące poczucia własnej wartości i godności oraz akceptacji własnego ciała. Program rozwija potrzebę własnego rozwoju przez całe życie, w tym kształcenia, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa.
Sylwetka absolwenta Zespołu Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie
Absolwent naszej szkoły to osoba z wykształceniem ogólnym i technicznym:
- jest wyposażony w kompetencje zawodowe odpowiadające standardom Unii Europejskiej;
- jest przygotowany do życia w społeczeństwie informacyjnym;
- posiada umiejętność wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
- posługuje się przynajmniej jednym językiem zachodnioeuropejskim;
- jest przygotowany do właściwego odbioru i wykorzystania mediów;
- potrafi oceniać swoje talenty i predyspozycje zawodowe, aby samodzielnie i właściwie wybrać dalszy kierunek kształcenia lub podjąć pracę, która pozwoli mu w pełni realizować się zawodowo;
- stawia czoło wciąż zmieniającej się rzeczywistości zawodowej i ekonomicznej;
- w pełni świadomie kieruje swoim rozwojem intelektualnym i duchowym;
Cele ogólne programu wychowawczo – profilaktycznego.
- Integracja środowiska szkolnego i kontynuacja tradycji szkolnych, lokalnych i państwowych.
- Kształtowanie właściwych postaw i zachowań w szkole i poza środowiskiem szkolnym.
- Budowanie wartości ucznia ZSGE - wychowanie do dojrzałości i odpowiedzialności.
- Tworzenie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa- budowanie prawidłowych relacji, kształtowanie kompetencji społecznych i personalnych.
- Promowanie zdrowego stylu życia, edukacja zdrowotna ( w tym zdrowia psychicznego).
- Profilaktyka uzależnień – zapobieganie uzależnieniom od środków psychoaktywnych, alkoholu hazardu i innych.
- Kształtowanie wśród uczniów umiejętności prawidłowego funkcjonowania w środowisku multimediów, w szczególności w cyberprzestrzeni.
- Wysoka jakość uczenia i wychowania- wzrost efektywności oddziaływań dydaktycznych oraz wychowawczo - profilaktycznych.
- Objęcie uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Budowanie konstruktywnej współpracy szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Rozwijanie zainteresowań i pasji oraz umożliwianie ich realizacji.
- Motywowanie uczniów do nauki, wdrażanie do planowania własnej przyszłości. Zapobieganie trudnościom dydaktycznym.
- Propagowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka oraz wspieranie działania na rzecz społeczności lokalnej.
- Przyczynianie się aktywności sportowej uczniów do kształtowania u nich systemu wartości.
Przebieg pracy wychowawczo- profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów ich rodziców/ opiekunów, nauczyciel i wychowawców i innych obserwatorów służą dalszemu doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Najlepszych efektów można się spodziewać, gdy ewaluacji programu dokonuje się na podstawie systematycznych obserwacji procesu wychowawczo-profilaktycznego.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja zachowania uczniów,
- obserwacja postępów w nauce i zachowaniu,
- udział uczniów w konkursach i osiągane przez nich wyniki,
- frekwencja na zajęciach szkolnych,
- udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- ocena samopoczucia ucznia w szkole,
- ocena pracy profilaktycznej.
Narzędzia ewaluacji:
- ankieta,
|