» Ważne wydażenia 2018/2019 
- Profilaktyka Raka Piersi..
- Rzuć palenie razem z nami..
- Światowy Dzień Walki z AIDS...
- Dzień wolontariatu...
- Przeciwdziałania uzależnieniom...
- Akcji Sprzątania świata...
» Ważne wydażenia 2019/2020 
- Profilaktyka Raka Piersi 2019/2020
» Archiwum 2016/2017 
- Światowy Miesiąc Zdrowia
- Dzień Wolontariusza
- Dzień Walki z AIDS
- Powiedz Nie
- Pokonać Raka
» Archiwum 2010/2011 
- Pola Nadziei
- Światowy Dzień Zdrowia
- Mam Haka na Raka
- Zaburzenia odżywiania- anoreksja i bulimia
- Opowieść Wigilijna
- Tydzień Wolontariatu
- Październik - akcja
- Październik - miesiąc walki z rakiem piersi
- Harmonogram działań 2010/2011
» Archiwum 2011/2012 
- Edukacja seksualna w Górniczej
- Profilaktyka Raka Piersi
- Światowy Dzień Walki z AIDS
- Stop dopalaczom
- Światowy Dzień bez tytoniu.
- Walka z otyłością
- Europejski Kodeks Walki z Rakiem
- Profilaktyka raka szyjki macicy-Mam Haka na Raka
- Kwiecień miesiącem zdrowia
» Archiwum 2012/2013 
- Walka z otyłością 2012
- Zdążyc przed rakiem
- Światowy Dzień Walki z AIDS .
- Dzień Wolontariusza.
- Pogotowie Świętego Mikołaja.
- Przeciw marnowaniu jedzenia
- Dzień Europejski
- Pola Nadziei..
» Archiwum 2013/2014 
- Profilaktyka raka piersi.
- Rzuć palenie razem z nami.
- Światowy Dzień Walki z AIDS 2013r.
- Dzień Wolontariusza
» Archiwum 2014/2015 
- Październik miesiącem profilaktyki Raka Piersi
- Światowy Dzień Walki z AIDS
- Dzień Wolontariusza
- Ankietowanie uczniów
- Miesiąc Zdrowia
- Akcja charytatywna
- Dzień Europejski.
» Archiwum 2015/2016 
- Profilaktyka raka piersi- październik 2015
- Dzień bez papierosa- listopad 2015/2016
- Dzień Walki z AIDS - 2015
- Dzień Wolontariusza- grudzień 2015
- Światowy Dzień Zdrowia 2015/2016
- Pola nadziei 2015/2016

 
     
 
   
  Program Profilaktyki.

SZKOLNY PROGRAM


WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY


OPRACOWANIE: Aleksandra Czaplicka-Wojtas, Agnieszka Drążek
Współpraca: Jolanta Czajka, Małgorzata Gościńska, Małgorzata Gotowała, Krystyna Jakubowicz, Magdalena Kubacka, Beata Marszał, Elżbieta Nowak, Agnieszka Wawrzyniak


Spis treści:


1.      Podstawa prawna szkolnego programu wychowawczo - profilaktycznego obowiązującego w Zespole Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie.


2.      Wstęp.


3.      Charakterystyka środowiska szkoły.


4.      Sylwetka absolwenta Zespołu Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie.


5.      Cel długofalowy programu wychowawczo – profilaktycznego.


6.      Cele ogólne programu.


7.      Plan działań programu- cele szczegółowe.


8.      Strategie wychowawczo- profilaktyczne.


9.      Sposoby i środki ewaluacji.


10.  Oczekiwane efekty.


11.  Adresaci programu.


 


1.      Podstawa prawna szkolnego programu wychowawczo- profilaktycznego obowiązującego w Zespole Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie jest:


-          Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (art. 48, 53, 70),


-          Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 1948 r.,


-          Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 19 stycznia 1993 r.,


-          Deklaracja Praw Dziecka z 20 listopada 1959 r.,


-          Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zjednoczenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991 r.,


-          Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,


-          Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (art. 6),


-          Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,


-          Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnegooraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,


-          Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny,


-          Rozporządzenie MEN z dn. 9 sierpnia 2017r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,


-          Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych,


-          Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,


-          Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez    publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,


-          Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r. w sprawie procedury przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”,


-          Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,


-          Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.,


-     Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.,


-          Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.,


-          Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015r o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz o ustawy o fundacjach,


-          Ustawa z dnia 18 sierpnia 2015 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,


-          Rozporządzenie MEN z dnia 22 stycznia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkole i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii,


-          „Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce na lata 2014-2018”. na podstawie art. 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia  przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, 


-          Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” przyjętego Uchwałą Rady Ministrów Nr 28/2007 z dnia 6 marca 2007 r.


2.      Wstęp


Program wychowawczo - profilaktyczny ZSGE obejmuje ogół działań wychowawczych, profilaktycznych, edukacyjnych, informacyjnych opartych na naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności. Działania te mają na celu zapobiegać  niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się  młodzieży oraz wpływać na kształtowanie świadomych, zamierzonych i specyficznych działań wychowawców, nauczycieli, których celem jest osiągnięcie względnie trwałych zmian w osobowości ucznia .


1.      Charakterystyka środowiska szkoły


ZSGE to szkoła bezpieczna i przyjazna uczniom. Specjalizująca się w kształceniu zawodowym i realizująca edukację włączającą. W szkole funkcjonują liczne koła zainteresowań, wdrażające ucznia do aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego, ponadto działają: orkiestra szkolna, zespół instrumentalny i chór. Zajęcia odbywają się w 2 budynkach, uczniowie mają do dyspozycji skomputeryzowane i nowocześnie wyposażone pracownie zawodowe i przedmiotowe, 3 sale gimnastyczne i 2 boiska szkolne, 2 biblioteki i 2 świetlice. Zajęcia prowadzi kompetentna i systematycznie doskonaląca się kadra, stawiająca na zespołowe realizowanie zadań. W budynkach funkcjonują monitoring i ochrona. Z badań wynika, że uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Rodzice oceniają  wysoko bezpieczeństwo w szkole. Klasy gimnazjalne odbywają zajęcia w budynku położonym przy ulicy Bydgoskiej 2a. Szkoła posiada pracownie specjalistyczne, bogato wyposażone w środki audiowizualne. Uczniowie odbywają treningi pod kierunkiem wysoko wykwalifikowanej kadry trenerskiej. Rozwojowi sportowemu sprzyja infrastruktura szkoły. Przede wszystkim nowoczesny, interdyscyplinarny kompleks boisk, a w jej sąsiedztwie  obiekty sportowe, takie jak: hala KDK, hala szermiercza, hala Rondo, stadiony piłkarskie i basen. W szkole funkcjonuje stołówka, z której mogą korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. Klasy sportowe otrzymują 50% dofinansowania do posiłków, a uczniowie spoza Konina mają możliwość zamieszkania w bursie za darmo. Ponadto uczniom dojeżdżającym zapewnia się opiekę nauczyciela świetlicy.


Program naszej szkoły za podstawowe założenia procesu wychowawczego prowadzącego do rozwoju osobowości ucznia, wynikającego z przeprowadzonej diagnozy, uznaje następujące wartości:


-          rodzina,


-          miłość,


-          bezpieczeństwo,


-          odpowiedzialność,


-          sprawiedliwość,


-          wiedza,


-          przyjaźń


-          sport


-          zdrowie.


Dla wszystkich podmiotów, budujących środowisko szkolne, najważniejszymi wartościami w życiu są: miłość i rodzina, należy promować postawy etyczne i zasady moralne, przygotowując ucznia do odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie. W pracy z uczniami należy podejmować tematy dotyczące poczucia własnej wartości i godności oraz  akceptacji własnego ciała. Program rozwija potrzebę własnego rozwoju przez całe życie, w tym kształcenia, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa.


Sylwetka absolwenta Zespołu Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie


Absolwent naszej szkoły to osoba z wykształceniem ogólnym i technicznym:


-          jest wyposażony w kompetencje zawodowe odpowiadające standardom Unii Europejskiej;


-          jest przygotowany do życia w społeczeństwie informacyjnym;


-          posiada umiejętność wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;


-          posługuje się przynajmniej jednym językiem zachodnioeuropejskim;


-          jest przygotowany do właściwego odbioru i wykorzystania mediów;


-          potrafi oceniać swoje talenty i predyspozycje zawodowe, aby samodzielnie i właściwie wybrać dalszy kierunek kształcenia lub podjąć pracę, która pozwoli mu w pełni realizować się zawodowo;


-          stawia czoło wciąż zmieniającej się rzeczywistości zawodowej i ekonomicznej;


-          w pełni świadomie kieruje swoim rozwojem intelektualnym i duchowym;


Cele ogólne programu wychowawczo – profilaktycznego.


-          Integracja środowiska szkolnego i  kontynuacja tradycji szkolnych, lokalnych i państwowych.


-          Kształtowanie właściwych postaw i zachowań w szkole i poza środowiskiem szkolnym.


-          Budowanie wartości ucznia ZSGE - wychowanie do dojrzałości i odpowiedzialności.


-          Tworzenie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa- budowanie prawidłowych relacji, kształtowanie kompetencji społecznych i personalnych.


-          Promowanie zdrowego stylu życia, edukacja zdrowotna ( w tym zdrowia psychicznego).


-          Profilaktyka uzależnień – zapobieganie uzależnieniom od środków psychoaktywnych, alkoholu hazardu i innych.


-          Kształtowanie wśród uczniów umiejętności prawidłowego funkcjonowania w środowisku multimediów,  w szczególności w cyberprzestrzeni.


-          Wysoka jakość uczenia i wychowania- wzrost efektywności oddziaływań dydaktycznych oraz wychowawczo - profilaktycznych.


-          Objęcie uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną.


-          Budowanie konstruktywnej współpracy szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami).


-          Rozwijanie zainteresowań i pasji oraz umożliwianie ich realizacji.


-          Motywowanie uczniów do nauki, wdrażanie do planowania własnej przyszłości. Zapobieganie trudnościom dydaktycznym.


-          Propagowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka oraz wspieranie działania na rzecz społeczności lokalnej.


-          Przyczynianie się aktywności sportowej uczniów do kształtowania u nich  systemu wartości.


Przebieg pracy wychowawczo- profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów ich rodziców/ opiekunów, nauczyciel i wychowawców i innych obserwatorów służą dalszemu doskonaleniu pracy
i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Najlepszych efektów można się spodziewać, gdy ewaluacji programu dokonuje się na podstawie systematycznych obserwacji procesu wychowawczo-profilaktycznego.


Sposoby i środki ewaluacji:


-          obserwacja zachowania uczniów,


-          obserwacja postępów w nauce i zachowaniu,


-          udział uczniów w konkursach i osiągane przez nich wyniki,


-          frekwencja na zajęciach szkolnych,


-          udział w zajęciach pozalekcyjnych,


-          ocena samopoczucia ucznia w szkole,


-          ocena pracy profilaktycznej.


Narzędzia ewaluacji:


-          ankieta,


 
     
   
 
odwiedzin - 31628456        | mapa strony | © 2005-2009
Utworzono w systemie darmowe strony www EntroCMS